Blogger Terdesak

Kecewa. Satu-satunya perkataan yang dapat menggambarkan perasaan aku sekarang.

Aku dahlah since dua bulan ni aku terlebih sensitif.



Lagi-lagi bila result exam aku yang lepas bukan sesuatu yang memuaskan hati aku. Kemudian timbul pulak issue macam nih. Issue orang yang plagiat entri aku.

Aku tak sangka dalam aku frust menonggeng, ada pulak orang yang menambah kesengsaraan aku dalam diam.



Kaji punya kaji, Rupa-rupanya dia dah ciplak entri aku ni since tahun lepas dah.


BANDINGAN ENTRI ORIGINAL DENGAN ENTRI CIPLAK 

 (KLIK DEKAT GAMBAR KALAU TAK NAMPAK APA YG DITAIP)

1) ENTRI ORIGINAL 



ENTRI CIPLAK SEMATA-MATA 





2) ENTRI ORIGINAL 


ENTRI CIPLAK SEMATA-MATA 


Dah buat kerja haram macam nih ingat pulak dia dekat Allah 



3) ENTRI ORIGINAL 


ENTRI CIPLAK SEMATA-MATA 




4) ENTRI ORIGINAL 


ENTRI CIPLAK SEMATA-MATA 




LINK ORIGINAL ENTRI


LINK ENTRI CIPLAK 

Nak ke link nya ? Aku rasa korang boleh carik sendiri dekat google.



Aku kecewa dengan sikap sesetengah blogger yang macam ni. Orang lain yang penat-penat perah idea, orang lain yang dapat nama. Kata peribahasa melayu, "lembu punya susu, sapi dapat nama".

Itu pun nasib baik dia bukan copy paste 100%. Tapi apa-apa pun salah tetap salah. 

Aku pun stalk lah blog si pemilik entri ciplak nih.



Oh. Student universiti rupanya. Aku fikir budak universiti nih biasanya dah ada akal dan matang serta boleh fikir dengan relevant. Rupa-rupanya tak. 

Yang tak boleh blah nya, entri aku yg IF MIMPI ORANG YG SAMA 9 KALI tu ditaip pada ketika umur aku 13 tahun. Dan cik plagiat nih pulak, mungkin kerana tak mampu nak perah otak dan menghasilkan entri sendiri yang lebih original, dia memilih untuk ciplak entri aku di mana pada usianya yang sudah dewasa. 

Meskipun dia tak ciplak seratus-peratus, but OBVIOUSLY dia tiru daripada entri aku. 

Rupa-rupanya umur bukan pengukur kematangan. "BUDAK UNIVERSITI CIPLAK ENTRI BLOGGER YG KETIKA ITU DITAIP PADA UMURNYA 13 TAHUN" *Oh sangat kelakar kalau tajuk nih masuk surat khabar*

Memang ya ini kali pertama aku kena benda macam ni. Dan aku sedih. Sedih sebab orang macam ni wujud dalam dunia. Entri dia yang lain tu entah original ke tidak. Jangan-jangan semuanya copy paste semata-mata.

Semoga orang macam ni mendapat hidayah




Related post

Sebab Kenapa Aku Tak Letak Lagu Dalam Blog

Mengelak Entri Kontroversi

Perempuan Ke Lelaki Ni

25 comments:

  1. http://anabiha.blogspot.com/2013/04/wang-tunai-rm5000-untuk-blogger.html

    ReplyDelete
  2. memang x suka dengan blogger yg ciplak hasil karya orang ni..dah tau nak jadi blogger fikir sendiri idea tu..kadang2 yg ciplak entri kita tu dapat trafik yg tinggi..geram tol..huhu

    ReplyDelete
  3. teruk la spe y buat tu.....so lpas nie awk kne buat yg diseable right click tu la.byk tutorial kat google.

    ReplyDelete
  4. amy sekrg umur berapa?luculah plak bila budak universiti main copy paste macam nih....relaks sudaaa..ituh bermkna karya amy the best ever..keep it up..pasal result exam baiki lagi untuk exam akn dtg .....good job!

    ReplyDelete
  5. Nabihah ishak : apa tu ._.

    Nick Nashram : tahu takpe. nak traffic tinggi tp sniri lah kena usaha. Habis dia nak bangga dengan traffic dia yg tinggi gila2 tuh tp semuanya hasil idea orang ? Puih -.-

    Ezyra Daniel : saya tak buat disable right click. saya buat disable highlight. nampaknya kena letak sekali disable right click kalau nak lebih selamat

    Aiman : Saya 15 tahun baru XD And thanks ! Tengah nak baiki ni untuk hadapi the next exam ^^

    ReplyDelete
  6. Ish ish ish... Teruk betul. Gunalah akal sendiri nak buat post best atau nak tarik follower. Sesuka hati je nak copy pasta post orang. Aigoo...

    ReplyDelete
  7. sabar jela dik. ragam org memang pelbagai =D

    ReplyDelete
  8. sabo kak,,
    dunia ciplak ni memang x sah dalam blogging ni,,

    ReplyDelete
  9. betul ke dia ciplak? coincident kot...sbb dia fanatik sangat kat awak ?

    ReplyDelete
  10. jeljjang: i know right -______-

    Rin Saharina : heh. Tapi still sakit hati

    Waddah Hannah : memang sedihlah kenapa orang macam ni wujud dalam dunia

    Ain Dzaya : betul sebenarnya. Nak cakap coincidence tuh, macam terlampau coincidence sebab banyak parts yg terlalu sama dgn saya punya. Tapi fanatik dgn saya ? Hahahah tak kot XD

    ReplyDelete
  11. sy pernah kene jugak..huhu...men copy pes jer..sakit ati nih hokeh!

    ReplyDelete
  12. memang menyakitkan hati bila ada orang macam ni. dia tak hormat karya orang lain.. sabar tau awak..

    ReplyDelete
  13. luqman zakaria : dia copy paste apa?

    Syah'izzat : yup. susah dah nak dibendung =___=

    boni kacak : heh. tengah sabar ni. Kalau tak ada kesabaran yg tinggi, dah lama dah den publish nama blog dia, gambar, nama universiti apa semua biar malu

    Zehan Ilyana : eh. Ini akak Teenager Housemaid eh ?? :OO

    ReplyDelete
  14. jenjalan sambil follow sini :D http://iamkpopperss.blogspot.com/

    #1158

    ReplyDelete
  15. aiy..main ciplak2 pn ade.kena saman cmni!haha

    ReplyDelete
  16. entry BBL pun pernah kena ciplak tapi owner tu bagi link kat blog. tak de nak terasa sangat

    recent post : Selamat Hari Raya Haji 2013

    ReplyDelete
  17. Miera Azman : Terima kasih follow ^^

    IFA Athirah : Lol haha tak adalah sampai nak saman XD

    SYAH'IZZAT : Gi carik sendiri :p

    Marou Apple Hijau : Oh kalau macam tu kira okeylah ~ Dia inform jugak ~ Tapi nih tak. Dia dh curik idea org then buat tak tahu2 je macam innocent

    ReplyDelete
  18. tp kalau depa share ilmu okey la tu..tp atleast tnya tuan belog dulu or credit entry tu pd tuan belog yg asal.. baru la dia tak kecik hati nak mampuih,,=)

    ReplyDelete
  19. akak pun pernah kena plagiat dulu
    kalau entry bodoh2 xpe
    tp kalau entry bab bisnes mmg sakit hati sangat -_-
    mujur budak 2 take down entry tu. huhu

    ReplyDelete
  20. kalau nak ciplak pun at least kredit la tuan punya entri yang asal.. akak tak pasti entri akak pernah orang plagiat atau tak..

    ReplyDelete
  21. ada jugak org copypaste mcm ni.. sadiss btol jg org cmni ni.. hikhik.

    ReplyDelete
  22. Cik Tieka : Apa benda semua mesti kena tanya tuan blog dulu takkanlah nak pakai copy paste je ye dak ?

    Syazana Zainn : Macam mne budak tu boleh take down entry tuh ?

    Mizz Aiza : Tahu takpe. Sakit hati nih masih berbekas lagi sampai sekarang =____=

    Zara Nurhaidah : Ada. Mula2 ingatkan blog saya nih tak adalah copy pastor rupanya ada gak lah walaupun blog tak femes mana ~ Pelik macam mne org gini boleh wujud

    ReplyDelete

silalah komen :)

Design by | SweetElectric