Tips Pandai Bercakap Bahasa Inggeris [Self-Learning di Rumah]

Bila bercerita pasal bahasa inggeris nih, aku rasa ada satu mitos di mana kalau seseorang tuh pandai bahasa inggeris, orang akan anggap semua aspek bahasa tuh dia pandai. Kalaulah semudah itu wahai rakan taulan sekalian.

Okay sebelum aku pergi lebih mendalam lagi, aku nak explain sikit mengenai skill dalam penguasaan sesuatu bahasa. 


Semua bahasa memang sama je. Kalau nak cerita pasal penguasaan, ada 4 aspek penting. Antaranya ialah, reading, writing, listening and speaking (membaca, menulis, mendengar dan bercakap). Mungkin ni akan lebih familiar dengan orang yang dah pernah sat for MUET. 

Ada 4 skill untuk tentukan sama ada kita dah betul2 mahir dengan sesuatu bahasa tu atau tak. Dan tak semestinya kalau seseorang tu pandai menulis, dia mahir mendengar. Dan tak semestinya kalau seseorang tuh mahir mendengar, dia pandai bercakap. 

Salah satu contoh ialah, walaupun mat salleh semua pandai cakap bahasa inggeris (sebab tu bahasa ibunda dorang) tapi kadang-kadang grammar dorang tak adalah betul sangat. Samalah kesnya dengan kita sebagai rakyat Malaysia. Pandai cakap bahasa melayu tapi kenapa subjek BM nak dapat A+ pun kadang-kadang susah? Hah macam tuh lah perumpamaanya.

Nevertheless, bahasa ni adalah salah satu benda yang kita boleh improve bila kita rajin belajar dan selalu praktikkan apa yang dibelajar. Jadinya, untuk menguasai semua skill bahasa ni bukanlah benda yang mustahil.

Tapi harinih aku tak nak cover skill2 yang lain ni. Aku cuma nak cerita pasal skill yang keempat iaitu speaking skills. Okay sebelum aku share tips2 berguna, aku nak letak disclaimer sikitlah. Tips aku nih adalah untuk beginner dan intermediate English learners. Kalau korang dah advanced level (dah mahir minimum 3 out of 4 skills mentioned above) boleh jugak jadikan tips2 aku nih sebagai kaedah untuk improve kan lagi cumanya kalau nak intensive learning better rujuk kepada yang lebih pakar.

Tips2 aku nih adalah lebih kepada cara untuk pandai bercakap bahasa inggeris dengan menggunakan kaedah self-learning. Jadi, kalau korang ada masalah untuk belajar bahasa inggeris mungkin dari segi kewangan ke, atau ada masalah untuk praktis bercakap tapi dekat rumah tak ada orang yang nak bercakap dengan kau, ataupun kau duduk sorang2 dan terperangkap time Covid ni, maka, tips2 nih adalah untuk anda semua.  


TIPS PANDAI BERCAKAP BAHASA INGGERIS [SELF-LEARNING DI RUMAH]

1) Motivasi

Okay benda pertama yang kena ada, tak kisahlah nak belajar apa pun, mestilah motivasi. Motivasi ni penting untuk menaikkan semangat. Kalau tak ada semangat, macam mana nak teruskan pembelajaran ya tak?

Cara untuk menaikkan motivasi dan semangat nih, salah satu caranya ialah dengan menulis. Tulis atas kertas ya bukan taip dalam handphone. Tulis kenapa nak belajar bahasa inggeris ni. Biasanya masa mula2 menulis, memang tak ada idea, tapi lama kelamaan idea tu akan datang mencurah-curah dengan sendirinya.

Antara tujuan untuk belajar bercakap bahasa inggeris mengikut individu:-

Student: Nak belajar bercakap bahasa inggeris sebab nak mantapkan presentation

Traveller: Nak belajar bercakap bahasa inggeris untuk tujuan komunikasi

Dah tulis sebab, kemudian tulis target. Target mungkin akan berbeza-beza mengikut individu. Semuanya depends on learning pace setiap orang. Mungkin boleh jadi 3 bulan, 6 bulan ataupun 1 tahun. Terpulang. Tak ada salah tak ada betul. 

Untuk pengetahuan, menulis nih bagus untuk kuatkan ingatan. Kiranya korang akan sentiasa ingat kenapa korang nak belajar benda ni semua. And bila ada target, matlamat korang akan nampak lebih jelas sebab dah ada timeframe.


2) Tentukan Gaya Percakapan (Slang / Accent)

Kalau korang masih level beginner dan tak dapat nak carik groove dari segi speaking style, adalah disyorkan untuk korang imitate other existing speaking styles. Two types of English speaking styles (or slang) yang paling common adalah American English dan British English.

Okay bagi sesiapa yang tak dapat bezakan antara dua slang nih, senang cerita, British English ni slang Harry Potter. Pernah tengok Harry Potter? That is British English. Bila bercakap tuh, they tend to stress on every syllable. Dan untuk pengetahuan semua, English yang kita belajar dekat Malaysia ni adalah British English.

For American English pulak, macam cerita  Joker, Twilight, Home Alone etc. Pronunciation dorang tend to be more laid back and bunyinya halus sikit berbanding British pronunciation.

In terms of which one is easier to follow, bagi aku American English lagi senang. Apa yang aku sedar ialah, dekat Malaysia ni in terms of hiburan luar, we are surrounded with mostly American ones. Music, movies, books. Pendek kata resources tu banyak. Therefore, senang nak carik bahan for educational purposes. Lagi pun macam yang aku cakaplah, American English ni lebih mudah nak ikut sebab gaya percakapan dorang lebih laid back dan tak bunyi macam tongue twister. So untuk beginner, memang aku syorkan American English.

Ataupun selain British English dan American English, Malaysian English pun boleh huhu.

For Malaysian English, basically kita main campur2 je slang. Pendek kata pakai redah je asalkan pronunciation jelas dan betul. Malaysian English nih apa yang aku perasan is basically a mixture of both American and British pronunciations.

Macam aku, aku campur. Sebabnya ada certain British pronunciation yang aku tak selesa. 


Tapi ada certain yang aku okay. Sama jugak dengan American pronunciation. Kadang2 rasa lagi senang nak sebut tapi at times rasa tak best.

Contohnya, perkataan "adult". British pronunciation “ehh-dalt”. Sebutan “ehh” tuh macam bila kita cakap “Ehhhh kak senah!! Lama tak jumpa!” ataupun macam, siapa pernah dengar lagu Sunflower – Swae Lee dengan Post Malone? Intro dia yang tang dia nyanyi “eh eh eh eh!”. Haaaa itulah bunyinya!

For American English, pronunciation nya “er-dalt”. Macam bila kita cakap “Er... Aku nak pilih yang mana eh?” Cumanya dalam ejaan "adult" tak adalah huruf "r". "Er" tuh aku sekadar bagi contoh pronunciation. Kalau untuk perkataan adult, aku prefer American pronunciation sebab aku dah biasa sebut macam tu. 

Aku bagi contoh lain. “Advance”. British slang sebutannya “ed-VANS”. Dia tekankan suku kata belakang tu. American slang sebutannya “ed-veyynnss”. Suku kata kedua dia lebih meleret. Kalau untuk yang ini, aku prefer Britsh pronunciation. Sebabnya aku rasa lebih selesa dengan British punya.


3) English Rojak

Lepas dah decide korang nak imitate which kind of English accent, boleh mula perlahan2 praktis bercakap dengan orang sekeliling. Kalau dekat rumah, bolehlah praktis bercakap dengan mak, ayah, adik beradik.

Untuk praktis bercakap ni, mungkin ada sesetengah orang rasa malu. Yalah. Semalam kau cakap Melayu. Tiba2 harinih kau cakap macam Emma Watson lah pulak. Mesti family kau pikir apa kena budak nih. Lagi parah bila dorang tegur kenapa tiba2 nak speaking.

Okay cara untuk mengatasi benda nih senang aje. Korang praktis English rojak dulu. Maksudnya, jangan terus cakap full-on English. Tapi sebaliknya, dalam komunikasi harian, cuba masukkan sikit2 English phrases yang korang belajar daripada movie atau drama.

Contohnya:
“Thank you sebab tolong aku semalam. I really appreciate it.
“Aku tak pastilah nak pilih yang mana satu. What do you think?

The thing about speaking is that, you have to start somewhere. English rojak ni bagus dari segi nak build up momentum dan juga nak bina keyakinan. Nak bercakap ni, skill is a bonus tapi dia lebih kepada keyakinan daripada skill.


4) Music

Macam yang aku cakap tadi, nak belajar bercakap bahasa inggeris ni, antara benda yang kita kena kuasai ialah pronunciation. Salah satu tool yang paling simple dan available adalah music. Untuk belajar melalui music, music yang aku recommend adalah music yang slow tempo sebab mudah nak ikut. Bila aku cakap music, maksudnya lagu yang ada seni kata ya. Janganlah pulak dengar music yang tak ada seni kata macam Mozart atau Beethoven (kikiki!).

Bukan dengar aje tau wahai rakan taulan sekalian. Dengar sambil nyanyi dan ikut cara dia pronounce.


5) Membaca

Okay tips seterusnya adalah membaca. Memandangkan kita nak pandai bercakap bahasa inggeris, janganlah pulak baca dalam hati ya saudara saudari. Membaca yang dimaksudkan adalah membaca dengan kuat. Ini penting untuk memperbaiki pronunciation. Nampak tak banyak kali aku tekankan pronunciation? Pronunciation is key.  Membaca membantu untuk melatih lidah sebut perkataan2 yang kau tak biasa sebut.

Kalau dekat rumah korang ada English dictionary, aku suggest dalam seminggu praktis baca sehelai muka surat (muka surat yang sama untuk sepanjang minggu). Start dari page pertama. Sebut semua perkataan yang ada dalam muka surat tu. Check dekat google untuk pastikan sebutan tu betul.

Aku suggest website Cambridge Dictionary because this website provides both American and British pronunciations.

Kalau tak ada English dictionary dekat rumah, boleh carik online. Ada dictionary English yang free dekat Google. Ataupun kalau bukan guna dictionary, baca novel pun boleh. Haa inilah masanya untuk meluaskan lagi kosa kata dengan membaca novel!


6) Tongue Twisters

Selain membaca, tool lain yang sangat membantu untuk melatih lidah ialah tongue twister. Tongue twister ni jugak bantu untuk improve pronunciation. Benda ni salah satu cara menarik untuk belajar.

Contoh tongue twisters:

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

She sells seashells on the seashore.

A skunk sat on a stump and thunk the stump stunk but the stump thunk the skunk stunk.

Mesti pernah belajar kan dekat sekolah? Aku selalu jumpa yang 2 atas tu sebab dari zaman sekolah rendah selalu nampak dalam textbook.

Okay untuk bantu dalam penguasaan bahasa inggeris, tongue twister ni kena praktis setiap hari. Do take note that it’s not a competition. Tak perlu baca laju2 okay. Sebut satu2 dan perlahan2. Tak perlu terkejar2. Rilek2 je. 


7) Tulis Perkataan Yang Tak Tahu

Bila tengah membaca, tak kisahlah baca Twitter ke, blog ke, suratkhabar ke, nampak je perkataan English yang tak familiar, terus tulis dalam buku. Nak taip dalam phone pun boleh tak kisah. Tapi seboleh2nya bila belajar ni, sediakan satu buku khas untuk korang jot down benda2 yang korang tak tau. Mula2 tulis dalam phone dulu, then transfer benda tu dalam buku. Kemudian, refer online or offline resources untuk tau macam mana nak pronounce perkataan yang korang tak pernah dengar tu.


8) Record dan Dengar

Okay untuk tip terakhir nih basically adalah highlight post kali nih. Penting especially untuk yang nak improve English speaking skills dekat rumah. Cherry on top orang kata huhu.

Salah satu masalah dan halangan untuk self-learning dekat rumah adalah bila kau tak ada orang sekeliling untuk praktis. Macam yang aku cakap dalam intro tadi, mungkin kau duduk sorang2 dekat rumah ke. Ataupun ada orang dekat rumah tapi learning environment tak best sebab dikelilingi orang2 yang judgemental etc. Ataupun ada orang dekat rumah dan tak judgemental, tapi tak boleh nak praktis sebabnya dorang pun tak paham bahasa inggeris. So this tip is especially for you guys.

Like the title itself suggests, record dan dengar. Ada dua kaedah. Satu, record suara. Dua, record video.

Kaedah pertama tu, carilah tempat yang sunyi dalam rumah di mana kau jauh dari homosapien yang lain seperti stor (ahahahha sekadar contoh ya!). Kemudian preferably record waktu malam sebab sunyi dan orang kata bila waktu malam ni kita tend to be more sincere (tapi berhati-hatilah kot2 ter-record bunyi benda lain hihihihi).

Okay so basically dalam voice recording ni, cakap je full-on English sebab sorang2 plus tak ada siapa nak judge. 


Ceritalah pasal hari kau. Apa yang kau buat, kau makan apa, apa yang kau rasa etc. Basically macam luahan perasaan lah. Record lah suka hati nak panjang mana. Lepas record dengar balik recording tu.  

Kaedah kedua pun sama jugak. Yang bezanya kaedah kedua ni adalah video. Bolehlah acah2 jadi youtuber yang tengah vlogging ahahahah! Salah satu kelebihan untuk video ni, bagi yang nak baiki presentation skill, ini boleh dikatakan macam sambil menyelam minum air lah. Polish dua2 skill sekaligus. Skill bercakap bahasa inggeris dengan presentation skill.

Dari segi penilaian, disebabkan tak ada orang lain untuk nilai prestasi korang, korang boleh nilai prestasi korang sendiri. Caranya? Waktu korang dengar balik recording tu, kalau rasa cringe (dalam bahasa melayunya “rasa geli2”) atau rasa tak tahan dengar sendiri bercakap, itu maksudnya korang belum selesa lagi.

Memang ada sesetengah orang tak biasa dengar suara sendiri. Tapi untuk improve, adalah penting untuk korang biasakan diri.

Dari segi kekerapan pulak, aku suggest buat seminggu sekali. Senang nak compare and contrast dan measure pencapaian setiap minggu. Tapi kalau korang nak record hari2 untuk tujuan praktis pun tak ada masalah.


Okay so that’s it! Harapnya tips2 ni bergunalah untuk sesiapa yang nak pandai bercakap bahasa inggeris especially untuk yang nak self-learning. Tips-tips dekat atas ni tak semestinya perlu diikut 100% ya. Boleh ubah dan sesuaikan ikut style masing2.

Semoga bermanfaat! Rak luhh paper roggerrrr ! 


25 comments:

  1. Learning new language is fun. I applied this for my other foreign language as well.
    Great sharing btw

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing..very useful tips..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2. Semoga post ni bermanfaat sentiasa ^^

      Delete
  3. Since I don't listen to English songs, membaca je la tips paling senang nak follow.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan tongue twister tuh pun senang jugak. Hope you find this useful ^^

      Delete
  4. thanks for the share...bleh rietta cuba....kdg kdg keliru dengan UK/US version of english...sebab media bercampur campur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa awal2 pun saya keliru jugak. Masuk sekolah menengah baru tau selama nih yg kita belajar uk english ^^"

      Delete
  5. Thank you for the tips! I'm pretty confident with my writing skills but for speaking lol it just bad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu pun I was more comfortable with writing... I can speak but basically it wasn't my forte as compared to writing. Now I think I'm okay with both. And welcome! Hope you find this useful ^^

      Delete
  6. I have this weird passion for english. I started learning english when I was 5 when I stole (yes I stole a friggin' book) an english book. While other kids are busy playing outside, I'll be in my room and reading. I agree with all the points you mentioned above. I talked to myself a lot, sometimes when I get sleepy from reading, I'd read it out loud just to hear my own voice speaking in english and I'd google the words that I'm not familiar with.

    And yes, you can have british accent fluently when you actually know the right words. For example the American call bathroom as 'toilet' but the brits call it 'loo'. But I'll stick to American english because you know 'malays', they'd call us wannabes or 'acah-acah' when we speak in english accent.

    This post is really great to those who wants to improve their english.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello polisssss somebody stole a book XDD

      Even till today, I still talk to myself sometimes. Like when I'm doing assignments or some other activity I would normally think out loud out of habit I think. And my pronunciations and vocab are so messed up I use both Brit and American english pastu pikir which one is which lol especially the bathroom and toilet part. Kadang2 guna bathroom kadang2 toilet ^^'

      Delete
  7. This is so good! I always try to improve my bad english and this is really help!! Im always watching english movie, and list out the words that seem to be new to me. it's same when Im reading the english books or novels. Thank you so much for the sharing!! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waahhh it's always good to strive to be better ! ^^ Watching english is my favourite form of learning because it's simple yet entertaining. Glad you found this useful. Thank you for reading ^^

      Delete
  8. SELAMAT HARI RAYA!!! menarikla :) done follow, follow me back.. thanks
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. nice entry & nice points you have there gerls.
    dedulu kitew pon suke membaca english novel.

    tapi

    tapi

    itu dulu lah. lamaaaa dah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaahahha dah tiba masanya untuk sis start semula baca english novel? XD

      Btw thank you! ^^

      Delete
  10. saya menyukai musik, but tak dengar ucapan in english, hanya saja nada yang terdengar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh music pun okay juga untuk belajar bahasa inggeris ^^

      Delete
  11. nice tips !! i really agree with it since i practice like ths too . i sed english as my platform especially when in social media . Not bcs berlagak mat salleh but i just want to improve my english

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haahh social media boleh jugak guna utk improve english.. Dia nak lagi effective when it comes to speaking nih is kita kena surround ourselves with those who are already good at it. Social media like twitter ramai yg good english speakers ^^

      Delete
  12. These are some great tips!

    I love all the tips and i also practise them.These tips help a lot!
    If you are new to English language..i suggest to read children storybooks. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah! Ada pernah tengok orang lain yg belajar bahasa (bukan english) dorang praktis guna buku kanak2 ^^

      Delete
  13. TQ share. Dulu suka belajar english dari lagu lagu english. Lebih mudah rasanya :)

    ReplyDelete

silalah komen :)

Shawn Mendes