Matrikulasi Perakaunan

Tahun lepas waktu-waktu macam nih aku masih lagi dok meng-google macam-macam pasal matrik especially pasal aliran perakaunan.



Serabut jugaklah kepala nih memikirkan.



Mostly sebab aku daripada aliran sains dan aku betul-betul tekad gila nak tukar ke akaun. Alasan? Of courselah sebab aku tak minat sains.

Aku dok google macam-macam pun mostly sebab aku nak rasa secure. Nak rasa selamat bila dah tukar jurusan tuh. Nak prepare segala apa yang patut dari segi mental dan fizikal.

Sebelum Tukar Jurusan dari Sains ke Akaun




Waktu nih bagi aku boleh diklasifikasikan sebagai trial times fasa satu. Trial sebab apa? Trial sebab time nih lah aku mula persoalkan apa yang aku buat nih betul ke tak.

Bagi orang yang tukar aliran nih korang prepare lah dari segi mental ya. Persetankan apa yang orang lain cakap.


Selepas Tukar Jurusan dari Sains ke Akaun



Yang ini aku classify kan sebagai trial times fasa dua.

Mula-mula masa tukar jurusan tuh memang semangatlah nak belajar benda baru. And then baru beberapa hari berlalu aku dah mula rasa bebanannya.

Aku dahlah slow learner and masa first week tuh baru aku fahamlah kenapa sesetengah orang tak boleh catch up dengan life matriculation. Pembelajaran sangat laju. Seminggu boleh habis dalam 3 bab sekaligus. And kalau tak silap aku, asasi pun macam nih jugak. Maklumlah. Matrik dengan asasi nih kan fast track ke degree.



Kalau dah namanya fast track, memanglah semua benda macam bullet train sebab nak habiskan syllabus dalam setahun.

Aku tak rasa menyesal pun tukar course despite the culture shock matric life had gave me (kahkahkah!). Sebab bayangkan kalau aku tak tukar course, I have a feeling that I'm gonna do worse considering that I don't even like what I learn.



Tapi memang peritlah. Mostly sebab aku tak ada basic. Dalam kuliah memang terkial-kial gila and panic attack every now and then especially bila lecturer tiba-tiba buat pop kuiz atau tiba-tiba attack student "hah awak! Apa jawapan bagi sekian sekian sekian" "dan sekian sekian sekian".

Betapa stress nya aku duduk dalam dewan kuliah. In the end paling aku suka tetap kelas tutorial. Dekat sinilah aku boleh tunjukkan kebodohan aku sebagai pelajar tak ada basic (kahkahkah!). Pening lecturer yang ajar aku tuh.



Tapi memang sayang gilalah aku dekat dia. Dalam banyak-banyak lecturer, bagi aku dia paling penyabar sekali. Dia ajar aku step by step. Dari A sampai Z. And dia layankan je soalan merapu aku walaupun budak-budak lain dah gelak-gelak sebab maybe soalan aku di luar kotak sangat dan tak tercapai akal normal seorang manusia.


Subjek Aliran Perakaunan




Subject utama aliran perakaunan ialah, akaun, ekonomi, matematik dan perniagaan.

Akaun - kalau tak ada basic tuh kena pandai-pandai cari masa untuk belajar sendiri especially kalau jenis lambat catch up (like me, because matric life waits for no one. #menangissendu).

Ekonomi - ini kena banyak faham konsep dan buat analisis graf.

Matematik - subjek nih memang dah sedia maklum susah so kena buat banyak latihan lah ya.

Pengurusan Perniagaan - subjek yang sangat menarik tapi kalau dapat lecturer yang mempunyai bakat untuk tidurkan orang barangkali akan hilang tarikannya di situ. Business nih sebenarnya macam Sejarah (untuk sem satu lahh). Kalau semester dua business banyak kira-kira so mata aku lagi celik kahkahkah!

Kalau nak diikutkan ranking yang aku buat untuk diri sendiri, bagi aku subjek yang paling susah nak faham ialah akaun (sebab aku slow mo macam siput babi). Tapi akaun adalah yang paling senang nak skor.



Subjek yang paling senang nak faham pulak ialah business. Tapi berdasarkan result keseluruhan semester satu (aliran perakaunan) yang matrik aku dapat, business paling susah nak skor. Killer section untuk business nih sebenarnya esei. Ramai yang tunggang-langgang dekat situ aku rasa. So kena usaha lebih untuk esei.

Carry Mark 

Setiap subjek ada assignment so yeah. Tabahkan hati. Kuatkan iman.

Carry mark adalah 30%. Dulu, carry mark atau nama lainnya markah untuk penilaian berterusan adalah 20% tapi dah jadi 30% sekarang.

Thats why kena buat betul-betul sebab kalau dapat full mark tuh, memang sangat membantu untuk mencantikkan lagi pointer.



Buku

Kalau pasal buku-buku latihan yang akan digunakan, actually beli dekat matriks je. Beli dekat lecturer. Kalau buku rujukan bolehlah beli dekat luar tapi tak sama sangat dengan syllabus matrik. Kalau akaun untuk first sem boleh beli buku rujukan luar tapi kalau untuk second sem macam tak ada je. But tak salahlah kalau nak beli. Math, business dengan eko pun sama. Buku rujukan memang ada dekat luar tapi tak sama sangat. Mostly aku rujuk nota kuliah je.

Language

Semua subjek utama belajar dalam bahasa melayu kecuali math. Dulu ada soh seh soh seh yang mengatakan akaun juga akan diubah ke dalam bahasa inggeris macam math but so far tak ada confirmation lagi bila dorang nak kuatkuasakan. Actually aku nak belajar akaun dalam bahasa inggeris sebab masuk universiti semua dalam bahasa inggeris. Tapi tak berkesampaian. Lol.

Add Math

Math yang dibelajar dekat matrik adalah math add math. Bukan modern math. Masa zaman sekolah memang add math lah killer subject tapi bila masuk matrik, bagi aku killer subject adalah ekonomi *sigh*. Masa sekolah memang rasa susah gila nak mati add math tapi bila masuk matrik dia jadi senang.



Tak adalah senang sangat macam ABC. Adalah bahagian-bahagiannya yang susah tapi tak sesusah add math zaman sekolah.

Pada pendapat aku, dia jadi lebih senang sebab kita belajar benda tuh buat kali kedua. Dia buatkan add math zaman sekolah nampak sangat remeh dan buatkan aku rasa macam "eh apahal benda macam nih aku tak boleh faham dulu?" Terutamanya untuk chapter Logarithm. Masa sekolah punyalah takut gila dengan benda nih tapi bila masuk matrik, benda tuh benda paling basic sekali. 

Tapi kalau untuk kos perakaunan, math punya silibus bukan semua cedok dari spm add math. Sem dua silibus lebih fokus ke arah economic math dengan business math.

Matrik atau Asasi

Dua-dua okay je. Dua-dua fast track.



Paling penting kena pandai catch up. Dulu aku dapat asasi tapi aku tolak. Bukan sebab asasi tak bagus ke apa. Aku tolak sebab alasan-alasan lain.

Bagi aku soalan nih terlalu general. Tak boleh nilai mana satu yang lagi okay sebab semuanya kena ikut orang. Kalau ada peluang untuk cuba matrik dulu, cubalah dulu.



Kadang-kadang kan offer ada yang lambat dapat. Offer matrik yang dapat dulu. So try jelah. Kalau tak ngam, bolehlah blah awal-awal (kahkahkah!). (Jangan risau. Ramai yang buat macam nih dekat matrik dulu. Budak kuliah aku pun ada. Kira macam trial and error lah.)

Ada orang tak boleh ngam dengan life matrik (sebab matrik nih macam boarding school tapi peringkat lepasan sekolah menengah) and kalau nak keluar jalan pun ada peraturan etc.

Ada orang pulak jenis tak kisah dengan lifestyle matrik. Dia boleh ikut je.



And then ada pulak orang yang pilih matrik atas dasar kewangan. Matrik dapat elaun setiap bulan. Maybe family dia susah so thats why dia pilih matrik.

Macam tu lah..

Bagi aku faktor-faktor gitu pun amek kira jugak. Macam sesetengah orang dia anggap diploma amek masa lama sangat and dia tak nak guna banyak duit so dia pilih matrik dengan asasi. Ada orang pulak, maybe kewangan bukan masalah. Tapi dia jenis lambat catch up so dia pilih diploma sebab biar lambat asal selamat.

Thats why aku cakap benda nih semua ikut orang sebenarnya. Tak boleh nak generalize. Kalau aku nak generalize pun, aku akan cakap yang matrik dengan asasi laju, diploma lambat. Tu je.

Apa-apa pun buat keputusan ikut hati sendiri. Terima pendapat orang lain pada masa yang sama ambil berat pasal kehendak sendiri. Sebab yang akan mereput dekat tempat belajar tuh bukan orang lain.

Hala Tuju Selepas Matrik

Dapat je result final exam, tunggu result UPU. Sama je macam dapat keputusan SPM, and then kena tunggu result UPU. Tengok dapat tak universiti yang di apply etc.



For now aku tengah tunggu result final harituh. Lepasan diploma dengan matrik semua sama je. Kena tunggu result final and then tunggu result UPU.

Kalau result gempak, bolehlah mohon scholarship.



Kalau rezeki lebih, boleh fly ke mana-mana. Apa-apa pun, semua mesti based on result final lah. Itu agak seram shit sikit.

Kalau kos perakaunan, masa mohon UPU tu, bolehlah apply marketing ke, business ke, law ke etc. Option tak limited to accountancy je. Asalkan bukan apply sains sebab kalau matrik dari kos perakaunan memang takkan dapat sambung degree ke sains. Aku rasa memang tak pernah dibuat orang. Siapa yang amek akaun zaman matrik memang takkan terpikir pun nak apply jurusan sains.



Contohnya aku (kahkahkah)...

Tak Ada Basic Tapi Nak Tukar ke Aliran Perakaunan

Kalau dah rasa tak boleh bawak sains dan nak tukar ke aliran perakaunan, dipersilakan. Jangan paksa diri terima benda yang kau tak boleh bawak.

Satulah aku nak cakap. Struggle untuk benda yang kau minat nih dengan struggle benda yang kau tak suka memang lain rasa dia.



Kisah apa tak ada basic? Nanti dah belajar, pandai-pandailah polish skill. Lecturer ada. Kawan-kawan ada. Kata Michael Jackson.. "you are not alone..." (lol).

Aku zaman baru tukar aliran tu memang struggle. Sebab aku bukan fast-learner jujur aku cakap. Aku tak boleh terima a huge chunk of information sekaligus. Kena cut them into small pieces dan hadam satu-satu.

Tapi bukan semua orang macam aku.

Dalam kelas aku ada lima orang yang tak ada basic termasuk aku dan aku sorang je yang slow. So I think it goes without saying that accountancy is actually a lot easier than science sebab kalau tak mesti dorang semua pun terkedek-kedek gak (kekeke).

Account masalah dia bukan kira-kira sebenarnya. Nombor-nombor yang dia kasi tak adalah gempak gila. Dia banyak understanding of concept dan hafal penyata. Contohnya macam topik pelarasan, dia nak test sama ada kita paham tak duit tu keluar atau duit tu sebenarnya masuk. Gitu..

Tips Dapat A Subjek Akaun



Subjek akaun tak susah nak dapat A macam yang aku cakap sebelum nih. Dia susah nak faham je. Tips nak dapat A untuk akaun sama je dengan tips nak dapat A untuk subjek yang lain. Buat banyak latihan. Rajin jumpa pensyarah. Tanya kawan-kawan. Buat review sebelum study. You know. Benda-benda basic macam tu. Nothing new. Cuma bergantung pada diri sendiri je lah sama ada semangat kuat ke tak nak amalkan benda-benda basic nih setiap hari.

Anyways, I think thats it. Kesimpulannya, life dekat matrik memang ada ups and downs mostly dari segi mental. But then again, that's pretty much how life works.

Aku anggap matrik nih tempat aku untuk prepare for whats really out there. But generally, my life at matric was okay. Friends were nice. Some lecturers really helped me a lot. Paling penting sekali tak ada assembly setiap hari macam sekolah kahkahkah!


2 comments:

  1. lol yeay for no more assembly! Hahahahahahahah goodluck by the way, whenever you would be placed later :D

    ReplyDelete
  2. faten.banana: Thank you so much ! Harap2nya dapatlah result yg menarik sikit and dapat masuk U pilihan pertama ^o^

    ReplyDelete

silalah komen :)

Design by | SweetElectric